رئيس التحرير
عصام عثمان
 
ads
محمد ربيع
محمد ربيع

هايدي .. عقد من الأحلام

الثلاثاء 11/يوليو/2017 - 05:09 م
في البداية هحكي لأبنة عمري هايدي اجمل حكاية.. عن قصة حب وقلبين.. أغنية غنتها أصالة في صيف 1999 ، اغنية اهتز لها قلبي رغم انني كنت في ال23 من عمري أغنية إصالة التي غنتها لابنتها .. واكبت انجاب اول حفيدة لأسرتي الصغيري هايدي او كما اطلقت عليها جميلة الجميلات الاغنية كان اخر كوبليه فيها يتحدث عن قرب دخول الابنة الجامعة.. فقد شدت اصالة.. بكرة لما الحلوة تكبر والقامة تطول شبرين.. كبرت هايدي وأصبحت علي أبواب  سنة اولي جامعة ، تذكرت كل دقيقة مع هايدي من أول ولادتها ..وجدت نفسي بغني أغنية أصالة الي " جريت " اشتري شريط الكاسيت عشان احتفل بمولد اول حفيدة " هايدي " ومرت السنين وكل ما اشوف هايدي قلبي يفرح .. وهي كانت مصدر فرحتنا .
هايدي كانت من اوائل الابتدائية والاعدادية .. مثقفة تقدر تناقشها في كل الموضوعات .. كلامها مسبوق دايما بحضرتك ايًّا كان مين اللي بيكلمها.. هايدي عانت في الثانوية العامة فقد اختارت علم رياضة شعوراً منها بأن تجد نفسها في الهندسة ولكن لنظام تعليمي فاشل وظروف أسوأ عاني منها كل طلاب الثانوية لم انتظر النتيجة ايًّا كانت .. وانا واثق انها هتحقق حلمها وحلمنا ..  واثق انها هتفضل فرحتي ، وهفضل فخور بيها .
رسالتي اليوم لهايدي .. عملتي اللى عليكي اوعي في يوم "تبصي وراكي " انتي نموذج للأحترام والأدب والعلم .. هتوصلي لكل ما تريديه لسبب بسيط انك متأكدة من نفسك وارادتك وعلمك ..لانك استحوذتي علي كل القلوب الي عرفتك وهتفضلي كده دايما .
هايدي لو عرفتي انتي بالنسبة لنا ايه عمرك ما هتبصي لورا دقيقة انتي الحياة والحب والتفوق والتدين والعلم نفسي اولادي يبقوا زيك .. نفسي اشعر ان منظومة نجاح هايدي هتستمر .. خليكي دايماً رافعة راسك اوعي في يوم تتهزي لانك مصدر ثقة ونجاح لكل من حولك .. ياهايدي .. انتي الحاضر وباكر وعقد من الأحلام ربنا يخليكي ليا ويخلي ضحكتك ربنا يسلمك من كل شرور .
اختتم كلماتي بأغنية اصالة ياجميلة الجميلات .. أحكيلك اجمل حكاية عن قصة حب وقلبين صارت بيك دنياهم اجمل يا أغلى من ضى العين جيتى وصرتى انتى الابدا انتى الدنيا والايام انتى الحاضر انتى باكر انتى العذب من الاحلام.. ربى يخلى هدى الضحكه تملى عمرك فرحة ونور ربى يخلى ربى يسلم ويحميكى من كل شرور نحكيلك اجمل حكاية عن قصة حب وقلبين صارت بيك دنياهم اجمل يا اغلى من ضىء العين ..بكره لما الحلوة تكبر والقامه تتطول شبرين لما تمسك قلم ودفتر وتتدرس علم وعربى ودين ولما تكبر اكثر واكثر ويتمم ربى بالخير ولما نشوف الام الحلوة تحكى حكاية عن قلبين .

إرسل لصديق

ads
هل تتوقع نجاح حسام البدري مع المنتخب المصري

هل تتوقع نجاح حسام البدري مع المنتخب المصري
ads
ads