رئيس التحرير
عصام عثمان
 
ads

أسامة كمال يطالب المصريين بترتيب الاولويات للوصول لأهدافهم وتحقيق طموحاتهم

الأربعاء 05/ديسمبر/2018 - 11:17 م
أسامة كمال يطالب
أسامة كمال يطالب المصريين بترتيب الاولويات للوصول لأهدافهم و
شدد الإعلامي أسامة كمال على أن ترتيب الأولويات، شغلة الإنسان الناجح المشغول بحاجات كتير، بيكون عارف امتى وازاي يرتب أولوياته، بيتك أولوية، أسرتك أولوية، شغلك أولوية، أصدقاءك أولوية، عباداتك أولوية، تحسين مستواك في حاجات مختلفة أولوية، لكن أنهو أولوية تسبق التانية وكلهم مهمين".
وطالب كمال في برنامج " مساء dmc"، اليوم الاربعاء، المشاهد قائلا" أرجوك ما تتسرعش وترد ع الكلام دة بأكلاشيهات أنت مش دارسها، لكن بتقولها عشان شكلها حلو، أو زي ما بيقولوا برة politically correct يعني ماحدش يمسك عليك الغلط، وافتكر أن ترتيب الأولويات دة بيدور جوة دماغك أنت بس، وبالكتير ممكن تكتبه على ورقة لنفسك أنت بس برضه".
وأتم " يجب على الانسان ترتيب أولوياته عشان ينجز المطلوب منه وعادة ترتيب الاولويات بيكون بالأهم فالمهم، أو لو رايح مشاوير بترتبها حسب الطريق، الأبعد فالأقرب أو الأقرب فالأبعد، مضيفا أن في حال ترتيب الاولويات سيظل الانسان رايح جاى، وبالتالى مش هتنجز إلا حاجات قليلة، وممكن ما تنجزش حاجة، وتتعب بس".
وتسائل كمال " هل ممكن تسأل نفسك، يا ترى أنا بأعرف أرتب أولوياتى وللا لأ، وبالتالى لما يكون عندى أكتر من حاجة مهمة هل هاعرف أنجزها كلها وللا الترتيب الغلط ممكن يضيع مجهودى، وأزاى ممكن أرتب أولوياتي صح؟ وأزاى أطبق الحكمة التاريخية اللى يتعب دماغه يريح رجليه".

إرسل لصديق

هل تتوقع نجاح حسام البدري مع المنتخب المصري

هل تتوقع نجاح حسام البدري مع المنتخب المصري
ads
ads