رئيس التحرير
عصام عثمان
 
ads
مجدي الجندي
مجدي الجندي

ع المكشوف مقهى للبنات فقط

الإثنين 24/أبريل/2017 - 06:23 م
بما ان الاسماعيلية مدينة السحر والجمال ..و" الشعوذة" أحياناً
فقد انتشرت ظاهرة " الكافيهات.. وبين كل " كافية" تجد " كافية" يقدم جنيع انواع المشروبات واهم مشروب هو " القهوة" باللبن وبالكرامل والبندق وحاجات كتير ،، وامام هذة الظاهرة " الطيبة" تجد ان عدد كبير جداًً من البنات . يحتسي القهوة ! لدرجة الادمان . 
وايضاً لم اجد مبرراً لتناولها سوى انها وجاهة اجتماعية .. وانا هنا لا اعترض علي انتشار مشروعات الشباب التي انتشرت مؤخراً بنمرة ستة وكل شارع وكل حارة . الكل اصبح يتناول القهوة بأي طعم في اي وقت واي مكان .. ولاننسي ايضاً انتشار ظاهرة تدخين الفتيات للشيشة، وأصبح جلوس الفتيات على المقاهى مشهد مألوف ومعتاد ولم تقتصر الظاهرة على طبقة معينة
وبسرعة أحاول رصد الظاهرة ومعرفة أسبابها وأضرارها خاصة أن الفيتات هم أمهات المستقبل فهل تدخين الشيشة يؤثر على المدى البعيد على صحة المرأة والطفل؟ وهل انتشار الظاهرة لها سلبيات على مجتمعنا؟ وهل تدخين الفيتات من باب التقليد أم انحراف أخلاقي؟ أم دلع ووجاهة اجتماعية .. اعتقد أنها" خيبة"
المهم . دفعنى فضولي لإحراء حوار سريع لدراسة تلك الظاهرة الاجتماعية وسألت إحداهن .. فردت قائلة
"هو التدخين نازل بكتالوج للرجالة بس وبعدين فين المشكلة الأخلاقية فالتدخين بالنسبة ليا كبنت
وطالما فيها مشكلة أخلاقية ليه محدش بيقول إنه عنده مشكله أخلاقية، أنا شايفة إن الضجة اللى معمولة على الموضوع دا سببها إننا مجتمع ذكورى بيبرر دائما للرجال أى حاجة، وبيتحجج على أى سلوك للبنات وشخصياً مش شايفة ما يشين للبنات فى موضوع التدخين سواء شيشة أوسجاير" المهم قلت احاول الحصول علي مختلف من احد الشباب فكان الرد إنه يرى أن البنت اللى بتشرب سجائر شكلها أحسن وألذ من البنت اللى بتشرب شيشة علشان إحنا اتعودنا إن الشيشة للمعلمين فقط".وأكد أنه "يعرف بنات كتير محترمين جدا وبيشربوا شيشة فلا توجد علاقة بين الأخلاق وشرب الشيشة، وهو يعرف بنات بتشرب لما بتكون متضايقة فقط".
عموماً الظاهرة مازالت تحت الدراسة ونحن في انتظار أراء الخبراء علي كافة المستويات .. وهل الأمر يحتاج لأفتتاح مقهى للبنات فقط ؟؟ وبالهنا والشفاء !

إرسل لصديق

ads
هل تتوقع نجاح حسام البدري مع المنتخب المصري

هل تتوقع نجاح حسام البدري مع المنتخب المصري
ads
ads